Stressar du?

Välkommen att kontakta mig eller boka-direkt i Malmö

Mail: john@jagkraft.se

Telefon: 0706 772 115

Stress – Orsak och verkan
Stress är den främsta orsaken till varför klienter kommer till mig. Det handlar ofta om att man har lagt “ribban” för högt. Många är överbelastade med arbete, men säger inte STOPP. Bakom den oförmågan finns ofta inlärda beteenden, som inte tillåter att man sätter gränser. Det inlärda är att man ska prestera bra, vara noggrann, anpassa sig, vara hjälpsam, förstående och ta ansvar. Följderna blir att man utarbetar sig och man blir uppgiven, nedstämd och utmattad, med oro, rädslor och ångest som följd. Detta är klassiskt, man använder mer energi än vad man har och får inte tillräckligt med återhämtning.

Tecken på hög stress kan vara:

  • minnesbortfall. Hjärnan blir trött av all aktivitet. Man kan glömma det mest enkla saker som man normalt minns.
  • koncentrationssvårigheter. Även om man försöker hålla fokus glider uppmärksamheten in på annat. Det är svårt att ta in enkla instruktionerna.
  • låg motivation och sinnesstämning. Orkeslös och ur slag är ett tydligt tecken på för dålig återhämtningen. Saker som tidigare kändes glädjefyllda har föga betydelse, ofta tappar man framtidstro. Drömmar och visioner bleknar bort. Uppgivenhet.
  • sömnsvårigheter. Även om man sovit hela natten känner man sig trött och olustigt tung i kroppen och sinnet när man vaknar. Man har sovit lätt och hjärnan har antagligen försökt att hitta lösningar på problem.
  • Försvagat immunförsvar. Stress är en fly och fäktarrespons. det innebär att hjärnan är alltid redo för att fly eller slåss (överlevnadsinstinkt), kroppen prioriterar då faran och all energi går till stressen och immunförsvar och andra livsuppehållande system får stå tillbaka. Därför blir man lätt och ofta förkyld och annat.
  • Fysiska symtom. Såsom ont i leder, spänningar i kroppen, utslag, huvudvärk, magbesvär och mycket annat. När hjärnan inte orkar mer manifesterar sig den psykiska obalansen fysiskt i kroppen.

Ur stress kommer många osunda vanor och beteenden, exempel på detta är sockerberoende, dåliga matvanor, för mycket alkohol, rökning, överträning och mycket annat. Vi kallar det för distraktioner eller stress- och ångestreducerare.

Om du är medveten om dina beteenden och känner igen dig i denna beskrivning, då är det kanske dags att ta tag i problemen. Det kan vara en god ide att kontakt mig så att vi kan arbeta med stresshantering och förlösa de “buggar” som orsakar stressen. Du kan då lära om och ingjuta styrka, trygghet, lugn och självtillit och med lätthet i sinnet börjar säga NEJ och sätta nödvändiga gränser för dig själv. På det viset får du den återhämtning du behöver

  • Om du kommer till mig för stresshantering kan du använda ditt sjukvårdsbidrag

Du är den viktigaste personen i ditt liv och det finns bara en av dig. Ta hand om dig!