Självkänsla & Självförtroende

Boka tid

Mail: john@jagkraft.se

Telefon: 0706 772 115

Självkänsla och självkänsla

Att arbeta med sin självutveckling är är A och O. Det är en färskvara. Som vilken muskel som helst behöver man träna den.

Att stå lugn, trygg, säker och centrerad i sig själv, är att ha självsäkerhet. För mig innebär det att tro på mitt värde och att tro på min förmåga att prestera, oavsett vad som händer omkring mig. Om jag är den personen, vågar jag släppa mina begränsningar och rädslor. Jag vågar argumentera, stå upp för mina åsikter och sätta gränser. Jag behöver inte gå i kamp, bevisa något eller känna mig dålig.

Ska jag sluta tro på mig själv bara för att jag möter någon som är bättre i trädgårdsarbete, historia, matte eller kemi eller någon har större bil och finare hus? Eller för att någon har lättare för att tala inför människor, ser bra ut och har mycket pengar? Nej, förstås inte! Mitt personliga värde förändras inte för det. Jag är inte min bil, mitt hus eller pengar. Inte heller min förmåga att prestera förändras. Jag är född värdefull, exakt så som det lilla barnet jag en gång var. Vi är alla unika sammansättningar av negativa och positiva erfarenheter. Som snöflingorna, ingen är den andra lik.

Självkänsla och självförtroende är helt olika saker, men går ofta ”hand i hand.” Om de är låga är den oftast begränsande.

Dåligt självförtroende och låg självkänsla gör stor skillnad i vardagen. T.ex. Om jag lever i tron/känslan om att jag är övärdig, och osäker på min förmåga att prestera, då vågar jag inte ta för mig av livet. Jag blir osäker och blyg. Istället kanske jag kompenserar för det låga egenvärdet och blir överambitiös, noggrann, överdrivet anvarstagande och duktig.

Ett annat försvar kan vara, att jag blir kaxig, utåtriktad, rolig, humoristisk, och kräver allas uppmärksamhet, jag gör vad som krävs för att få det jag vill och tänker absolut inte visa mig ”svag.”

Andra yttringar av att skydda min litenhet kan vara arrogans och högmod, där jag tycker att jag har rätt i det mesta och behandlar mina medmänniskor som mindre vetande och med hjälp av sarkasm, ironi, och hånfullhet kan jag kränka, förminska andra och höja mig själv.

Det kan också bli tvärtom, att jag blir rädd, stänger ute människor och isolerar mig. Dessa olika egenskaper jag beskriver kan förstås gå i varandra.

Om jag tränar på att leva med insikten om att jag är värdefull och en bra människa, då blir jag lugn, säker, trygg, avslappnad, stark och centrerad i mig själv, med självkontroll.” Är detta en utopi? Nej. Att nå hela vägen till ett ”nirvanatillstånd” där jag är helt bekymmerslös och fri är kanske svårt. Men det är inte det jag menar.

Vi behöver vara trygga och säkra i oss själva, då klarar vi att möta orättvisor, negativa beteenden, separationer, sjukdomar, kritik och dömande – utan att hela världen rasar samman och vi blir inlagda, sjukskrivna och medicinerade. Att vi vågar stå upp för oss själva och vad vi tror på, utan rädsla för följderna. Vi ska inte bli okänsliga. Vi ska känna empati, medkänsla och förståelse för andra, men vi ska veta när vi är drabbade av negativitet. Och inte definiera oss utifrån det, utan istället ha så mycket självkännedom och självtillit, att vi snabbt och enkelt kan hitta vårt centrum och ta oss ur situationen och den dåliga känslan.

Att stärka självkänsla och självförtroendet är nog det viktigaste arbetet jag gör för mina kunder.

Därför vill jag förmedla att det går jättebra att stärka och arbeta upp ett lågt självförtroende och en låg självkänsla. Det finns många tekniker i coaching, NLP och hypnos. Med samtal, närvaro och förståelse kan vi tillsammans förflytta berg och göra djupgående, positiva och ihållande förändringar.