Symtom på långvarig stress

Ta tag i dina problem i tid

På min hypnosmottagning möter jag människor med många olika symtom. Det som symtomen ofta har gemensamt, är att det ligger stress i botten. Ur stressen kommer ångest, oro, rädslor, panik och mycket annat. Ofta samexisterar många symtom och det kan kännas lite rörigt när man ska berätta om sitt problem. Stressen i sig har också en grundorsak till varför den finns.

Det kan handla om att prestera bra, vara perfektionist, ta stort ansvar, att ständigt finnas för andra och mycket annat. Dessa beteenden har vi lärt oss tidigt i livet. Det är ofta kopplat till en låg självkänsla. Beteenden, tankar och känslor är program i vårt trossystem som styr vårt liv från ett undermedvetet plan.

Om du har besvär med nedanstående symtom och inte kommer ur ”ekorrhjulet” då kanske du behöver vägledning och hjälp. Vänta inte med att ta tag i dina problem. Stress medför inget gott och du behöver ta hand om det, så att du kan uppnå en högre potential i ditt liv och må bra.

Olika symtom relaterat till stress

1. Muskelvärk och inflammationer. Vid stress spänns musklerna och med tiden får muskulaturen svårt att slappna av. Det kan resultera i värk, spänningar, darrningar och/eller inflammationer i till exempel rygg, axlar, skuldror, nacke och käkar.

2. Huvudvärk, migrän och yrsel. Långvarig muskelspänning i käkar, nacke och axlar leder ofta till huvudvärk och/eller migränattacker. Långvarigt spända nackmuskler kan också leda till yrsel eftersom hjärnan till slut inte förstår hur den ska tolka musklernas signaler.

3. Matsmältningsproblem. Matsmältning är en energikrävande process och därför stryps den funktionen när du är stressad. Magkatarr, magont och olika matsmältningsproblem som förstoppning, diarré eller IBS  med uppsvullen buk och krampkänslor kan bli konsekvensen.

4. Diabetes och viktökning. Kolesterolvärdena blir högre vid stress och tillsammans med att blodsockernivåerna ökar kan konsekvensen bli viktuppgång och ökad fettinlagring, ofta i form av bukfett. Obalanserna i insulin kan också leda till diabetes.

5. Förkylningar och svårläkta sår. Immunförsvaret är inte prioriterat om ditt liv är hotat och därför fungerar det sämre vid stress. Det leder till en ökad känslighet för infektioner vilket bland annat kan ge återkommande förkylningar. Sår får svårt att läka, även om de är små. Det kan i sin tur leda till problem med var och infektioner.

6. Akne, eksem och herpes. Kortisol gör att hudens talgkörtlar producerar extra mycket fett. Det kan leda till finnar eller utbrott av akne. Även utslag, eksem och herpes är vanliga hudreaktioner

7. Sköra naglar och håravfall. Stress påverkar näringsupptaget i kroppen vilket kan leda till brist på mineraler och vitaminer, till exempel B-vitaminer. Det gör att naglar blir sköra samt att håret faller av. Eftersom håret växer i cykler kan det dröja några månader innan håravfallet inträffar.

8. Tandgnissel, halsbränna och andning. Vid stress blir andningen snabbare och luftrören vidgas. Det kan leda till torrhet i halsen och en känsla av att kvävas eller tappa andan. De spända halsmusklerna kan leda till halsbränna eller en känsla av att ha en klump i halsen och få svårt att svälja. Spända käkmuskler kan leda till tandgnissel. Man kan också känna en metallisk smak i munnen av adrenalinet.

9. Svettningar och kallsvettningar. Kroppen börjar svettas så att du inte ska överhettas när du fäktar eller flyr. Det kan innebära både svettningar och kallsvettningar. Svettningen i handflator och fotsulor stimuleras också vid stress, vilket ger fuktiga händer och fötter.

10. Kalla händer och bleka fingrar. Vid stress omfördelas blodet till de större muskelgrupperna. Blodkärlen drar ihop sig i de kroppsdelar som inte är prioriterade vid stress, t ex. fingrarna. Den sämre blodcirkulationen gör att du lätt fryser om händerna eller att dina fingrar får en gulblek ton.

11. Sömn, sex och impotens. Om ditt liv är hotat ska du inte lägga dig ner och sova. Därför gör stress att du får svårt att somna, du får sämre djupsömn. Eftersom du sover dåligt kan en konstant trötthet uppstå. Sex är inte viktigt om ditt liv är hotat. Dessutom är sex en energikrävande process och därför ser kortisolet till att kroppens förmåga att ha sex minskar. Hos män kan det innebära tillfällig impotens och hos både män och kvinnor minskar sexlusten vid stress.

12. Ljud- och ljuskänslighet. Pupillerna vidgas och hörseln skärps för att du ska kunna uppmärksamma faror vid stress. Vid långvarig stress kan det leda till ljuskänslighet och en svårighet att skärma av bakgrundsljud. Konsekvensen blir att du vill dra dig undan och isolera dig.

13. Problem med minne och koncentration. Det konstanta kortisolpåslaget som följer av långvarig stress påverkar tillväxten av nya hjärnceller. Dels blir det fler hjärnceller i amygdala, som styr över rädsla och känslomässiga reaktioner. Dels blir det färre nya hjärnceller i hippocampus, som bland annat behövs för att du ska kunna skapa nya minnen. Amygdala växer, hippocampus krymper. Konsekvensen blir problem med minne och koncentration och starka, omotiverade känsloutbrott. Av Nina Törmark

“Idag är den morgondag du oroade dig för igår. 

Oro är den ränta du betalar för ett problem som inte ens uppstått.”

Tack för att du läste! 🙂

John

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.